Banting:

Heerlijke, gezonde, onbewerkte voeding. Laag in natuurlijke suikers & vrij van toegevoegde suikers. Met hééééél veel goede vetten en zonder gluten.

Banting is een leefstijl-aanpassing en geen dieet. Banting is gericht op pure, onbewerkte voeding van hoge kwaliteit en laag in koolhydraten (suiker, zetmeel en vezels zijn koolhydraten).

De Zuid-Afrikaanse Real Meal Revolution heeft Banting nieuw leven ingeblazen met het boek ‘KOOLHYDRAATARM, SUIKERVRIJ, VETRIJK’. Dit boek bevat goed leesbare wetenschappelijk onderbouwde informatie en voedingslijsten waarmee gewerkt wordt binnen deze methode. Onmisbaar als je je leefstijl aan wilt passen. Op internet zijn de voedingslijsten van de Real Meal Revolution te vinden.

Let op dat dit versie 2.0 is.

Een gezonde leefstijl

Behalve goede voeding heeft een gezond lichaam veel meer dan dat nodig. Rust, liefde, balans, beweging. De cortisol die bijvoorbeeld vrijkomt bij stress zorgt voor een ‘zwembandje’. Vaste patronen, ritme en regelmaat zijn lang niet zo goed als ons vaak wordt voorgehouden. Ons lichaam is een heel complex en intelligent systeem dat uitgedaagd en verrast moet worden om optimaal te functioneren, energie te gebruiken en te verbranden. Het lichaam ‘onthoudt’ patronen in voeding en beweging. Vermijd dus zoveel mogelijk routines en blijf verbeteren op elk vlak. Eet niet als je geen trek hebt. Niet eten, vasten of intermittend fasting, heeft vele voordelen. Luister meer naar je lichaam en kijk minder naar de klok. De oermens had geen koelkast in zijn grot staan met een potje magere yoghurt en een pak cornflakes op de plank. De voedingsindustrie heeft bedacht dat dat goed voor ons is om dagelijks te eten op een vaste tijd. Vanuit hun oogpunt heel begrijpelijk. Heerlijk zo’n continue omzet. Maar met gezondheid heeft het weinig te maken.

Bij deze leefstijl zijn toegestaan: groenten, vlees, vis, wild, gevogelte, schaal- en schelpdieren, echte vetten, noten, zaden en weinig fruit. Vrijwel alle soorten suiker, gluten/granen, geraffineerde koolhydraten, de meeste plantaardige oliën en genetisch gemanipuleerde en  bewerkte voeding worden vermeden.

Echt eten

In 2013 werd Banting een nieuw leven ingeblazen door Tim Noakes. Noakes is een Zuid-Afrikaanse professor Fysieke inspanning en Sportwetenschappen, die samen met chef-kok Jonno Proudfood en voedingsdeskundige Sally-Ann Creed, met zijn boek The Real Meal Revolution de LCHF-leefstijl opnieuw op de kaart zette. Het is zijn missie om deze vorm van ECHT ETEN wetenschappelijk te onderbouwen en het aantal mensen dat lijdt aan Obesitas en Diabetes Mellitus type 2 fors terug te dringen. Deze aandoeningen zijn geen vanzelfsprekend deel van het verouderingsproces maar resultaat van een verkeerde leefstijl.

In de film ‘The Magic Pill’ is te zien hoe Tim Noakes de rechtszaak wint die tegen hem aangespannen was door de Zuid-Afrikaanse regering nadat hij was beschuldigd van verkeerd voedingsadvies.

Deze film is zeer aan te raden evenals ‘That Sugar Film’. Beide te bekijken op Netflix. 

De Banting/Real Meal Revolution bestaat uit 4 fases:

Observatie, fase 1  ~ aanleren ~

Bij fase Observatie wordt je huidige voedingspatroon en gezondheidstoestand in kaart gebracht en mag je nog alles eten. Er wordt ingezoomd op de factoren van overgewicht en slechte gezondheid. In deze fase wordt je geest en spijsverteringssysteem voorbereid op duurzaam gewichtsverlies op de lange termijn. Je krijgt uitvoerig uitleg over wat voeding met je uiterlijk en innerlijk doet en je maakt kennis met de Banting-lijsten.

Restauratie, fase 2  ~ herstel, doorleren ~

Tijdens deze herstelfase maak je kennis met Banting-recepten en leer je welke voedingsstoffen goed voor je gezondheid zijn. Tevens is er in deze fase een focus op het repareren van de darmwand door het eten van gefermenteerde voeding (zuurkool, kefir, kimchi, azijn, augurken). Lichaam en geest worden voorbereid op een snelle vetverbranding in de volgende fase.

Transformatie, fase 3  ~ daadwerkelijk eigen maken ~

Door het eten van koolhydraten gaat je bloedsuikerspiegel omhoog. Dit is niet goed voor je lichaam. Teveel suiker in je bloed kan o.a. leiden tot dementie, kanker, hart- en vaatziekten, oogproblemen, negatieve werking op het immuunsysteem en overgewicht met alle gevolgen van dien. Om je glucosewaarde weer omlaag te krijgen scheidt de alvleesklier insuline af zodat de suikers kunnen worden opgenomen in je lichaamscellen. De koolhydraten die niet direct worden verbrand, worden als reservebrandstof opgeslagen in de lever en in de spieren. Wanneer die voorzien zijn wordt de rest opgeslagen als vet in vetweefsel.

Bij fase Transformatie wordt de inname van koolhydraten beperkt tot maximaal 25 gram koolhydraten netto per dag . Netto is het totale gewicht aan koolhydraten minus de vezels. Nederlandse etiketten vermelden de netto koolhydraten. Bij bijvoorbeeld Amerikaanse etiketten moet je dat sommetje zelf maken. Doordat je heel weinig koolhydraten eet blijven er te weinig over om op te slaan als vet.

Je lichaam gaat ketonen aanmaken en komt aan energie door vetverbranding in plaats van suikerverbranding en daardoor val je af. Dit proces heet ketose. Het duurt een aantal dagen om in ketose te komen. Eenmaal in ketose bereik je een stabiel energieniveau en word je helderder van geest. Je lichaam kickt af van suikers waardoor je je de eerste tijd niet lekker kunt voelen. Dit verschijnsel heet keto-flu ofwel keto-griep. Niet prettig maar van voorbijgaande aard.

In deze fase verlies je (waarschijnlijk) het meeste gewicht.

Conservering, fase 4  ~ voortzetten, doen ~

Conservering is eigenlijk geen fase meer maar een verankering van leefstijl die je de rest van je leven vol kunt houden. Door regelmatige metingen heb je nu een duidelijk begrip van je koolhydraattolerantie (insulineresistentie) en onderhoud je je microbioom (darmbacteriën).

Sommige mensen bereiken de conservering nooit door ernstige insulineresistentie of andere gezondheidsproblematiek. Bij hen is Transformatie het hoogst haalbare en in feite Conservering.

Met de Banting-methode/Real Meal Revolution worden niet alleen zeer goede resultaten bereikt bij het omkeren van Obesitas en Diabetes Mellitus type 2.

Ook bij epilepsie (waar deze voedingswijze rond 1920 speciaal voor ontworpen werd), hart- en vaatziekten, bepaalde soorten kanker, Multiple Sclerose, huidaandoeningen en depressie is er significante gezondheidswinst te behalen.

Bij de Banting-methode wordt gewerkt met gekleurde voedingslijsten:

 

Groen:

In alle fasen mag hiervan gegeten worden tot je verzadigd bent.
Per 100 gram bevatten deze producten tussen de 0 en 5 gram koolhydraten.

Oranje:

De oranje lijst is opgedeeld in A en B

A) in fase 1 ,2 en 4 mag hiervan gegeten worden tot je verzadigd bent.
In fase 3 mag je 1 portie met de aangegeven maximale hoeveelheid.
Een portie bevat netto 5 gram koolhydraten in rauwe staat.

B) in fase 3 mag je hier niets van tot je op gewicht bent of stabiel.

Lichtrood:

Met mate mag je hiervan eten in fase 1 en 4 maar niet meer dan je verdraagt.
In fase 2 en 3 is de licht-rode lijst verboden.

Rood:

In fase 1 mag je hiervan nog eten, in de volgende fases nooit meer.

Grijs:

Deze lijst is het grijze gebied.

De Banting-methode geeft geen toestemming maar ook geen verbod. Het ligt aan je eigen inzicht, cultuur en leven of je hiervan iets wilt nemen.

Al zou het niet goed zijn voor je gezondheid, het kan je wel een goed gevoel geven en dat kan ook belangrijk zijn. Houd goed rekening met het aantal koolhydraten.

Banting/Real Meal Revolution in een notendop

1)

Eet écht vlees of vleesproducten, bij voorkeur biologisch en zonder vulmiddelen (toegevoegde, goedkope voedingsvezels). Eet geen vlees uit blik zoals Smac en corned beef. Eet geen sterk bewerkte vleeswaren zoals boterhamworst en let bij vleeswaren altijd op de hoeveelheid suiker. Biologisch vlees en vlees van dieren die buiten hebben gelopen en grasgevoerd zijn, zijn de beste keuze. Dieren die van nature rennen, zwemmen en vliegen zijn gezonder voor je dan dieren die gehouden worden. Dierlijk orgaanvlees en ingewanden worden sterk aanbevolen.

2)

Alle soorten vis zijn goed. Met name vette vis als haring, makreel, ansjovis, wilde zalm of sockeye zalm (geen gekweekte zalm i.v.m. medicatie). Ook schaal- en schelpdieren zijn een prima keuze.

3)

Verse groenten, boven de grond geteeld, zijn bijna allemaal goed. Pas op met peulvruchten vanwege de het hoge gehalte zetmeel en pas op met butternut sqash- ofwel flespompoen. De oranje Hokkaido pompoen is een goed alternatief. Avocado’s met een ruwe gebobbelde schil, Hass avocado’s, bevatten veel minder koolhydraten dan avocado’s met gladde schil.

4)

De meeste knol- en wortelgewassen zoals peen, aardappelen, bieten, pastinaken en rapen passen niet of nauwelijks binnen Banting. Uien zijn met mate prima en lente-uitjes ook. Knoflook is heel goed. Af en toe een zoete aardappel kan (net!), maar tel hem wel mee bij je dagelijkse rantsoen koolhydraten.

5)

Eet dagelijks voeding voor je darmflora: zelfgemaakte bottenbouillon (bonebroth), kokosyoghurt, kimchi, melkkefir, kokosmelkkefir, zuurkool of natuurlijk gefermenteerde augurken. In fase 4 mogen waterkefir en kombucha ook. Omdat hier iets van rietsuiker na fermentatie in overblijft is het in fase 3 niet toegestaan.

6)

(Gedroogde) peulvruchten zijn in fase 3, Transformatie, verboden wegens het hoge zetmeelgehalte. Zetmeel is een vorm van koolhydraten. Linzen, kikkererwten, kidneybonen, cannellinibonen, witte en bruine bonen mogen weer in fase 4 als je je doelen hebt behaald.

7)

Granen/gluten mogen absoluut niet. Geen brood, pasta, tarwe, gerst, rogge, spelt, haver, bulgur, couscous, meel, bloem, paneermeel, cornflakes, beschuit, crackers etc. Er bestaat glutenvrije pasta en haver die in de laatste fase met mate gegeten kan worden.

8)

Eet de eerste zes weken geen fruit. Fruit bevat veel suiker, fructose. Ook al is het natuurlijke suiker, je lichaam kent het verschil niet. Na die tijd kun je af en toe wat bessen of rood fruit eten, mits je insulineresistentie niet te hoog is.

9)

Eieren (biologische/vrije uitloop) zijn goed voor je.  Een ei bevat alle aminozuren die je dagelijks nodig hebt. Een ei bevat vitamine A, E, D, K en B12. Verder bevat een ei ijzer, zink, selenium en foliumzuur; vier belangrijke mineralen met name voor vrouwen. Eieren bevatten ook nog kalk, fosfor, B6, lecithine en choline. Lecithine is belangrijk voor een gezonde hersenfunctie. Tekorten hiervan kunnen leiden tot onder andere depressies, dementie en Alzheimer. Lecithine helpt mee om je darmen goed te laten functioneren. Choline helpt bij het verlagen van bloedvetten en het verminderen van ontstekingen. Deze stof helpt juist om je hart- en bloedvaten gezond te houden. Uit onderzoek blijkt dat het eten van eieren het gezonde cholesterol (HDL) verhoogt en het slechte cholesterol (LDL) kan verlagen. Zacht gekookte of gepocheerde eierdooiers bevatten deels gezonde omega 3-vetzuren. Dit eigeel bevat onder andere een sterke antioxidant voor je ogen, namelijk luteïne. Dooiers van loslopende kippen die gevarieerde voeding krijgen zijn veel geler dan dooiers van legbatterij/scharrelkippen. Hoe geler de dooier hoe meer luteïne en hoe beter dus voor je ogen.

10)

Bepaalde soorten noten mogen, maar eet ze met mate omdat er wel koolhydraten in zitten en rijk aan calorieën zijn. Amandelen zijn goed, net als macadamia’s, paranoten, hazelnoten, pecannoten, walnoten en pijnboompitten. Vermijd cashewnoten, pistachenoten, tamme kastanjes en pinda’s. Pinda’s zijn geen noten maar peulvruchten. Doppinda’s mag je pas weer beperkt eten in fase 4. Koop noten bij voorkeur rauw, ongepeld en ongezouten en rooster ze eventueel zelf. Als je wat plakjes spek uitbakt en in het vet de noten opbakt weet je niet wat je proeft. Extra kruiden en specerijen kun je naar smaak toevoegen: kurkuma, (chili)peper, oregano, tijm, knoflook, komijn, etc.

11)

Zaden en pitten zijn goed: pompoenpitten, sesamzaad, lijnzaad en zonnebloempitten. Koop geen gebroken lijnzaad, want dat oxideert snel, en geoxideerd voedsel, vooral als dat ook nog olie bevat, is erg slecht voor het lichaam. Maal lijnzaad altijd vlak voor gebruik. Dit gaat gemakkelijk met een koffiemolentje of in een vijzel.

12)

Gebruik gezonde oliën: olijfolie extra vierge, walnootolie, macadamia-olie en avocado-olie. Voeg deze koud aan gerechten toe om die meer smaak te geven. Om te bakken zijn reuzel, eendenvet, spekvet, roomboter (van grasgevoerde koeien) en ghee goede producten. Over bakken in olijfolie zijn de meningen verdeeld. Voor alle zekerheid doe ik het liever niet.

13)

Alle soorten olie verkregen uit zaden en granen zijn niet toegestaan: zonnebloemolie, maïsolie, rijstolie, saffloerolie, koolzaadolie, katoenzaadolie. Gebruik ook geen vervangers van boter zoals margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

14)

Vermijd zoveel mogelijk kant-en-klare sauzen en marinades. Deze zitten meestal vol suiker, E-nummers, vulmiddelen en andere dingen die slecht voor je zijn. Maak je eigen sauzen. Met een staafmixer of keukenmachine is dat zo gedaan en weet je precies wat erin zit.

15)

Zuivelproducten zijn toegestaan, maar met mate. Als je echt moeite moet doen om af te vallen, of als je diabetes hebt, moet je misschien minderen met zuivel of er helemaal mee stoppen. Luister naar je lichaam. Harde kazen hebben de voorkeur boven zachte kazen omdat harde kazen minder koolhydraten bevatten.

16)

Eet geen toegevoegde suiker in welke vorm dan ook. Dit zijn enkelvoudige, snelle koolhydraten die je lichaam direct omzet in glucose in je bloedbaan en het teveel opslaat als vet. Controleer de etiketten. Met de volgende namen wordt suiker omschreven: fructose, glucose, sucrose, kokosbloesemsuiker, gula djawa, palmsuiker, rietsuiker, agave(siroop), honing, rijstmoutstroop, rijstsiroop, maisstroop, ahornsiroop, basterdsuiker, poedersuiker, malthose, dextrose. Zoetstoffen als sucralose,aspartaam, acesulfaam-K, cyclamaten, Splenda, sorbitol en sacharine staan ook op de rode lijst.

Van ‘veilige’ zoetstoffen als stevia, xylitol of erythritol krijg je nauwelijks/geen calorieën binnen maar je lichaam reageert er wel op alsof er suiker binnenkomt en maakt dus insuline aan.

17)

Eet geen voedsel uit pakjes en zakjes dat veel industriële bewerkingen heeft ondergaan.

18)

Zout is prima. Doordat je geen fabrieksvoeding meer eet krijg je al veel minder zout binnen. Bovendien helpt zout hoofdpijn te voorkomen.

19)

Vermijd producten van soja en maïs. Soja en maïs zijn vrijwel altijd genetisch gemanipuleerd. Een vorm van maïs zit in nagenoeg alle soorten bewerkt voedsel en bevat heel veel koolhydraten. Vermijd daarom pakjes en zakjes en lees etiketten. 

20)

Lees na verloop van tijd nog eens de etiketten van jouw ‘veilige producten’. Fabrikanten veranderen met regelmaat de ingrediëntenlijst.

 

Maak Kennis zonder kosten

Wil jij ook financieel of fysiek gezond(er) worden?

Vraag dan nu een gratis gesprek met mij aan. In een vrijblijvende sparsessie laat ik je zien welke stappen je NU kunt zetten naar een beter leven voor jou en je omgeving.
Het kost je niets! Alleen de moed om de stap te zetten...

No matter how you feel: get up, dress up, show up and never give up